Újrahasznosított alumínium: leselejtezett gépekből születnek a jövő repülői
Bemutatták az első repüléstechnikai alumíniumtömböt, amelyet kizárólag leselejtezett repülőgépekből származó fém újraolvasztásával állítanak elő. Az új technológia a körforgásos gazdaság gyakorlati megvalósítását jelzi a repülőiparban.
A héten zajló 55. Párizsi Légi Szalonon mutatják be testközelből azt a fejlesztést, amely egy több szakaszból álló kezdeményezés első kézzelfogható eredményeként hasznosítja újra a kivont repülőgépeket. Az Airbus és a TARMAC Aerosave közreműködésével megvalósult projekt gazdája a Constellium. Az amerikai-svájci vállalat célja a leselejtezett repülőgépekből származó nagy teljesítményű alumínium újrahasznosítása, majd új repüléstechnikai alkalmazásokban történő felhasználása.
„Ez nem laboratóriumi kísérlet, hanem valódi, bizonyított gyakorlat: megmutattuk, hogy komplex, repüléstechnikai szintű alumíniumötvözeteket – amelyek eredeti specifikációik szerinti újrahasznosítását korábban nehéznek tartották – vissza lehet nyerni, és újra be lehet építeni a következő generációs repülőgépekbe. Ez a körforgásos repülés alapja” – idézi az Interesting Engineering Philippe Hoffmannt, a Constellium Repüléstechnikai és Közlekedési üzletágának elnökét.
A cég szerint az újraolvasztott anyag megfelelt a jövőbeli repülőgépgyártáshoz szükséges szigorú mechanikai és anyagtani követelményeknek.
A tömb mellett a Constellium kiállítja az Airware alumínium-lítium ötvözetet is, amelyet már most alkalmaznak a vezető repülőgépgyártók, hiszen kiváló szilárdság-tömeg arányt és korrózióállóságot kínál, ezzel lehetővé teszi könnyebb, hatékonyabb repülőgépek és űreszközök gyártását. Az ötvözet tulajdonságai hozzájárulnak az üzemanyag-megtakarításhoz és a kibocsátáscsökkentéshez, mind a polgári légiközlekedésben, mind pedig a katonai repülésben.
A vállalat szintén a Párizsi Légi Szalonon mutatja be a „Jövő szárnya” programot, amelynek keretében könnyű szárnyszerkezeteket fejlesztenek következő generációs repülőgépekhez. Ez a kutatás illeszkedik az iparág azon törekvéseihez, hogy szerkezeti innovációk révén csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást és az egy teljes életciklusra eső károsanyag-kibocsátást.
A nagy teljesítményű, újrahasznosított alumíniumtömb fejlesztéshez a TARMAC Aerosave biztosította a szükséges alapanyagot. A cég környezetbarát repülőgép- és hajtóműbontásra, illetve -tárolásra specializálódott – kimagasló eredménnyel, hiszen az újrahasznosítási aránya meghaladja a 92 százalékot.
„A repüléstechnikai anyagok körforgása nem csak egy törekvés, hanem működő valóság. Az alumínium mindig is stratégiai anyag volt a bontási folyamatainkban, de a Constelliummal és az Airbusszal közösen sikerült bezárni a kört: repüléstechnikai újrahasznosításra nyerjük vissza, dolgozzuk fel és gyártjuk újra az alumíniumot” – vázolta Alexandre Brun, a TARMAC Aerosave vezérigazgatója.
Az Airbus és a ValoER ugyancsak támogatja a projektet, elsősorban azért, mert összhangban áll a globális dekarbonizációs célokkal. Az alumínium újrahasznosítása az eredeti előállításhoz szükséges energia mindössze öt százalékát igényli, miközben 95 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki.
A Constellium, a TARMAC Aerosave és az Airbus közös bemutatója szerint a repüléstechnikai ötvözetek körforgásos újrahasznosítása ipari léptékben is megvalósítható, és már a közeljövőben bevett repülőgépipari gyakorlattá válhat.
Címlapkép: Constellium