Így ad új életet az EV-akkumulátoroknak a Nissan
Az elektromos autók akkumulátorcsomagjai gyakorlatilag alkalmatlanok az eredeti funkcióik ellátására, ha 80 százalékig esik a teljesítményük, de a leselejtezett elemek ettől még használhatók arra, hogy hordozható áramforrást gyártsanak belőlük - vallja a Nissan.
A japán járműgyártó saját márkás elektromos autóiból, a Leafekből nyeri vissza az elhasznált akkumulátorokat, amelyeket hordozható áramforrássá alakít. A Nissan úgy véli, az elhasznált EV-akkumulátorok újrahasznosításával gyártott termék elsősorban vészhelyzetben, például tartós áramkimaradás idején, vagy katasztrófahelyzetekben válhat a felhasználók hasznára. Az ötlet nem csak fenntartható, hanem jövedelmező is az autós cégnek, hiszen a régi eszközből olyan új eszközt állít elő, amit ismét értékesíthet, csak más formában.
Az ABC riportja szerint a Nissan több mint 650 ezer Leaf EV-t értékesített a világon. A típus sokáig a legeladottabb elektromos személygépkocsi volt, és az akkumulátora jóval azután is működőképes, hogy az autóba építve már nem működik. A vállalat most szeretne tenni valamit a Leafekből visszamaradó akkumulátorokkal, hogy azok a leselejtezés után ne súlyosan szennyező hulladékként végezzék.
A Nissan egyesítette erőit a JVCKenwood Corp. elektronikai gyártóval, illetve a hibrid járművek lítium-ion akkumulátor-rendszereit gyártó és értékesítő 4R Energy Corporationnal. A közös cél az, hogy a még használható állapotú akkumulátorokat új energiaforrássá alakítsák. Ebből rengeteg készülhet, hiszen a vállalatok egy olyan eszközt találtak ki, ami mindössze 4,4 kilogrammot nyom, és a nagy teljesítményéhez elég két korábbi Leaf akkumulátormodul. Miközben egyetlen autóban is 48 darab van.
„A nyugdíjazott EV-akkumulátorokban nagy lehetőségek rejlenek az energiatárolási alkalmazásokban” – jelentette ki a független szakértőként megszólaltatott Balakumar Balasingam, a Windsori Egyetem villamos- és számítástechnika docense. Hozzátette: az EV-kben lévő akkumulátorok akkor válnak használhatatlanná, amikor elérik a 80 százalékos töltöttségi szintet. Ilyenkor azonban még mindig elegendő energiakapacitásuk rejlik bennük ahhoz, hogy más alkalmazásokban hasznosak legyenek. Az ehhez hasonló megoldások nélkül az elkövetkező évtizedben több milliárd EV akkumulátorcsomagot fognak gyártani, majd idő előtt újrahasznosítani. Ez problémát jelent majd a fenntarthatóság szempontjából.”
Az új hordozható áramforrások egyelőre csak Japánban kaphatók, 1170 dollár körüli (kb. 413 ezer forintos) áron.
A Nissan eddig is komolyan vette a fenntarthatóságot
A japán gyártó részéről nem ez az első emisszió- és pazarláscsökkentő intézkedés, amit a műveleti során alkalmaz. Néhány évvel ezelőtt például célul tűzte ki, hogy jelentős mértékben visszafogja a ritkaföldfémek felhasználását. A program eredménye az lett, hogy a 2020 után gyártott Leafekhez már 85 százalékkal kevesebb ilyen anyagot használnak fel, mint a 2010-es, első szériában. Két éve, egy a Waseda Egyetemmel kötött partnerség révén a motorokat is elkezdte újrahasznosítani. Ehhez olyan metódust fejlesztettek ki, amivel feleannyi idő alatt akár 98 százalékkal több ritkaföldfémet lehet visszanyerni, mint a hagyományos megközelítésekkel. Az ő nevükhöz fűződik egy másik látványos projekt, amit a NASÁ-val közösen hajtottak végre. A belső égésű motorok fokozatos leépítésének és az elektrifikáció erősítése jegyében belefogtak egy rendkívül hatékony elektromos autó akkumulátor tervezésébe, aminek a teljes feltöltése nem venne többet igénybe 15 percnél.
Gábor János
Főoldali kép: Nissan