Nem csitul a műanyagválság: a kanyarban sincs céljai felé a Coca-Cola
A Coca-Cola műanyaghasználata továbbra is jelentős globális problémát jelent - mutat rá egy friss riport, amely szerint csak ennek a vállalatnak a műanyaghulladéka százszor körbeérné a földet.
A világ óceánjait védelmező Oceana karitatív szervezet legújabb jelentése szerint, ha a Coca-Cola nem módosít napjainkban alkalmazott gyakorlatán, akkor 2030-ra már évi 4,1 millió tonnánál is több műanyagot fog felhasználni. Ez közel 40 százalékos növekedést jelentene a 2018-as adatokhoz képest, és 20 százalékkal haladná meg a legutóbbi, 2023-as jelentésben szereplő mennyiséget, ami egymás mellé pakolva több mint százszor körbeérné a Földet.
A riport azt állítja, hogy 2030-ra akár 602 ezer tonna műanyag csomagolás kerülhet a világ vizeibe és óceánjaiba, ha a Coca-Cola nem tér el a jelenlegi gyakorlatától. Ez a műanyagmennyiség több mint 18 millió kék bálna gyomrát tölthetné meg.
Az Oceana szerint már az óriási eredmény lenne, ha a Coca-Cola 2030-ra elérné, hogy a csomagolásainak 26,4 százaléka újrahasznosítható, hiszen ez jelentős növekedést jelentene a 2023-as 10,2 százalékhoz képest. Az újrahasználható műanyag palackokat akár 25-ször, az üvegpalackokat pedig 50-szer is fel lehet használni - fűzik hozzá, megjegyezve, hogy egy darab újrahasználható palack akár 49 eldobhatót is kiválthat.
A Coca-Cola nyíltan lemondott az újrahasznosítási törekvésekről
A vállalat 2024 decemberében bejelentette: elveti azt a célt, hogy az eladásain belül az újrahasználható csomagolás aránya elérje a 25 százalékot. A döntés részeként más elemek is kikerültek a „World Without Waste” programból. Két hónappal később aztán a vállalat azt közölte, hogy ettől függetlenül az újrahasználható csomagolás „fontos a vállalat RGM (Revenue Growth Management) képességei szempontjából”.
A Coca-Cola jelenlegi stratégiája az újrahasznosított műanyag felhasználásának növelésére és az egyszer használatos műanyag palackok visszagyűjtésére fókuszál. A cég elárulta, hogy 2022-ben közel egymilliárd dollárt fordított újrahasznosított műanyag vásárlására. Az Oceana jelentése szerint viszont ez a megoldás nem csökkenti a vállalat műanyaghasználatát.
Vállalati és fogyasztói a felelősség – naná, hogy az utóbbira hárul a műanyaghulladék kezelése
Jó lenne, ha végre nem csak a szép szavak jönnének a piros címkés üdítőcégtől, mert a Science folyóiratban megjelent szakértői tanulmány szerint a Coca-Cola a világ legnagyobb műanyagszennyezője a márkajelzéssel ellátott műanyag hulladékok tekintetében. A műanyaghasználat gyors növekedése és a műanyagok emberi egészségre gyakorolt hatásai miatt a vállalat további kritikákra számíthat.
Egyre több kutatás hozza összefüggésbe a műanyagokat és az azokban található vegyi anyagokat olyan egészségügyi problémákkal, mint a rák, a meddőség, a szívbetegségek, az autizmus és a cukorbetegség.
A Coca-Colának olyan lépéseket kell tennie, amelyek valóban kezelik a műanyagproblémát, például az egyszer használatos csomagolások kiváltásával. A befektetőknek meg kell érteniük, hogy a vállalat műanyaghasználata hozzájárul a környezetszennyezéshez, az ökoszisztéma pusztulásához és a klímaváltozáshoz. A döntéshozóknak meg kell fontolniuk olyan szabályozásokat, amelyek biztosítják, hogy a Coca-Cola műanyagproblémája legalább elinduljon egy elfogadható megoldás felé.
A fogyasztóknak addig is érdemes lenne feltenni maguknak a kérdést: a vásárlásaikkal tényleg érdemes-e jutalmazni olyan vállalatokat (messze nem csak a Coca-Colát), amelyek nem hajlandóak felelősséget vállalni a termékeikért, azok élettartamának legvégéig. Mert ezt jelenleg a vásárlókra hárítják, akiknek vagy van lehetőségük rá a lakóhelyükön, hogy újrahasznosítsák, illetve visszaváltsák a palackokat, vagy nincs. És akkor még szóba sem került, hogy a visszaváltás után vajon mi történik: ledarálva elássák, vagy tényleg visszajuttatják a műanyagot az ellátási láncba, ahol újrafeldolgozásra kerül?
Címlapkép: frimufilms - Freepik