A virtuális valóság segíthet elkerülni a nem kipufogógáz alapú járműszennyezést
Ha szmogról és a közlekedés légszennyezéséről beszélünk, akkor a legtöbbünknek kizárólag a kipufogógáz jut eszébe, holott egy sor más károsanyag terjed a levegőben. Ezeket kerülhetjük ki a jövőben VR-ral.
A nem kipufogógáz alapú járműszennyezés – ami például az utak, abroncsok és fékek kopásából ered – ugyancsak komoly egészségügyi kockázatokkal jár: légzőszervi vagy szív- és érrendszeri megbetegedéseket, illetve demenciához vezető rendellenességeket okozhat. A Birminghami Egyetem kutatói új megközelítéssel álltak elő ennek a rizikónak a csökkentésére: segítségül hívták a virtuális valóság (VR) technológiát.
A Royal Society Open Science folyóiratban megjelent tanulmány szerint a VR révén a gyalogosok és kerékpárosok könnyebben tájékozódhatnak arról, hogy hogyan kerülhetik el a szennyezett területeket. Az interaktív VR élmény lehetőséget kínál arra, hogy a közönség, a várostervezők és a döntéshozók jobban megértsék, mikor és hol a legnagyobb a nem kipufogógáz alapú szennyezés mértéke.
Így segíthet a virtuális valóság, hogy kevesebb károsanyagnak tegyük ki magunkat
A kutatók részletes számítógépes folyadékdinamikai modelleket használtak a szennyező részecskék kibocsátásának és terjedésének szimulálására. Ezek a modellek segítenek bemutatni azt, hogy a szennyezőanyagok hogyan hatnak a járókelőkre a mindennapi városi közlekedés során, és miként lehetne a közlekedés tudatosabb tervezésével minimalizálni a káros anyagokkal való érintkezést.
A kutatást Birminghamban végezték, mivel a brit Nemzeti Légszennyezési Kibocsátási Nyilvántartás szerint az Egyesült Királyság területén talán ez a város járul hozzá a legnagyobb mértékben a fékek és abroncsok kopásából származó PM2.5 részecskék összes kibocsátásához.
„A levegőminőség kulcsfontosságú a társadalom egészsége és jóléte szempontjából. Bár az elektromos járművekre való átállás segít, a káros részecskék kibocsátása továbbra is problémát jelent a fékek, abroncsok és utak kopása miatt. Számítógépes modellek segítségével jobban megérthetjük, hogyan terjednek ezek a szennyező anyagok, és azonosíthatjuk azokat a pillanatokat, amikor az emberek a legnagyobb veszélynek vannak kitéve” – magyarázta Dr. Jason Stafford kutatásvezető.
A VR modellek lehetőséget kínálnak arra, hogy a résztvevők saját szemükkel lássák a szennyezés veszélyeit, és tudatosabban tervezzék meg mindennapi útvonalukat.
A kutatás arra is kitér, hogy hogyan segíthetné a VR a városok és települések tervezésének újragondolását a tisztább levegő érdekében. Dr. Stafford kiemelte: a szennyező részecskékkel való érintkezés legnagyobb kockázatát a fékezési szakaszok vége jelenti. Sajnos a legtöbb buszmegálló, gyalogátkelő és kerékpársáv éppen ezekben a veszélyzónákban található, mivel gyakran a fékezési szakaszok közvetlen közelében helyezkednek el.
„Ezek az eredmények rávilágítanak a jelenlegi városi elrendezés levegőminőségi problémáira, és támogatják a városi tér újratervezését annak érdekében, hogy a járműforgalom elkerülhetetlen közelségében is csökkentsük a gyalogosok és kerékpárosok szennyezéssel való érintkezését” – mutatott rá Stafford.
Főoldali kép: flatart - Freepik