A DHL segítségével vált fenntartható repülőgép-üzemanyagra a Google
A két óriásvállalt együttműködése a DHL Express GoGreen Plus szolgáltatás keretében jött létre. A program arról szól, hogy a Google eszközeinek expressz szállításához a jövőben fenntartható repülőgép-üzemanyagot kell használni, három kontinensen.
A DHL Amerikában, Ázsiában és Európában tankolja fel SAF-fal a repülőgépeit, ha azok fedélzetén Google rakománya utazik – osztotta meg közleményben a vállalat. Ez a kezdeményezés a Google azon stratégiájának része, amely a légi áruszállítás dekarbonizációs technológiáinak előmozdítását ösztönzi.
„A Google célja, hogy 2030-ra nettó zéró kibocsátást érjünk el a működésünk és az értékláncunk teljes egészén. Az, hogy optimalizáljuk a Google eszközök világméretű szállítását, kulcsfontosságú ezen az úton. A SAF program egy nagy lépés ebbe az irányba” – fogalmazott Omar Molina, a Google globális szállítási igazgatója.
„Biztosak vagyunk abban, hogy ez a megállapodás és a Google jelentős beruházása másokat is ösztönözni fog arra, hogy ugyanezt az irányt kövessék, elősegítve az alacsony kibocsátású szállítási szolgáltatásokra történő átállást fenntartható repülőgép-üzemanyag használatával” – fűzte hozzá John Pearson, a DHL Express vezérigazgatója.
A cégek együttműködése annak a pilot projektnek az alapjaira épül, amit 2023 júniusa és szeptembere között valósítottak meg, a SAF életképességének tesztelésével. A kísérlet sikere kötelezte el a Google-t amellett, hogy bővítse meglévő partnerségét a logisztikai világvállalattal. A DHL GoGreen Plus szolgáltatás célja a karbonkibocsátás csökkentése, SAF használatával, amit megújuló alapanyagokból, például hulladékokból állítanak elő, fenntartható alternatívát kínálva a hagyományos, kőolajból származó repülőgép-üzemanyagokra.
A DHL célja, hogy 2050-re nettó zéró kibocsátást érjen el, különösen a légi közlekedés területén, ami a vállalat karbonlábnyomának kb. 70 százalékát teszi ki.
Miért a SAF?
A fenntartható repülőgép üzemanyagok legnagyobb előnye, hogy jelentősen csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást. Az SAF gyártása során használt alapanyagok – amilyenek a (használt) növényi olajok, a mezőgazdasági hulladékok vagy akár az algák – kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a hagyományos fosszilis üzemanyagok. Ennek eredményeként a SAF-ok használata akár 80 százalékkal csökkentheti a repülés karbonlábnyomát.
A gyártása és használata elősegíti új munkahelyek létrehozását és a gazdasági növekedést, hiszen az üzemanyag előállításához szükséges alapanyagok beszerzése, feldolgozása és elosztása munkahelyeket teremt a mezőgazdaságban, a feldolgozóiparban és a logisztikában, ráadásul a SAF technológiák fejlesztése és bevezetése innovációra ösztönzi az ipart, ami hosszú távon versenyképességet biztosít.
A fenntartható üzemanyagok használata hozzájárul az energiabiztonság növeléséhez is, hiszen az alapanyagai helyben előállíthatók, ezzel csökkentik az országok függőségét az importált fosszilis üzemanyagoktól. Mondanunk sem kell, hogy ez mekkora fegyvertény lehet fontos geopolitikai feszültségek idején, amikor az energiahordozók - akár a gépjármű üzemanyagok – ellátása is bizonytalanná válhat.
Az SAF bevezetése technológiai előnyökkel is jár. Az új üzemanyagok használata arra ösztönzi a repülőgépgyártókat és a légitársaságokat, hogy fejlesszék és korszerűsítsék a flottáikat, javítva ezzel az üzemanyag-hatékonyságot és csökkentve a karbantartási költségeket. Az ilyen fejlesztések hosszú távon hozzájárulhatnak a repülőgépipar fenntarthatóságának növeléséhez.
Főoldali kép: DHL